نمونه گیری (CVS)

نمونه گیری از جفت جنین به جهت تشخیص قبل از تولد انجام می شود . این نمونه از جفت جنین گرفته می شود. اطلاعات ژنتیكی جفت مشابه جنین بوده  و با بررسی آن امكان تشخیص اختلالات ژنتیكی میسر می گردد.

جفت جنین

جفت یك بافت جدا از جنین بوده و بوسیله بند ناف به جنین متصل می باشد. جفت درون رحم قرار گرفته و به جداره آن چسبیده است. وظیفه جفت تغذیه جنین از طریق ارتباط با سیستم خونی مادر می باشد . برخلاف تصور برخی از افراد به هیچ وجه نمونه گیری ازسطح بدن  جنین انجام نمی شود و تحت هدایت دستگاه سونوگرافی مستقیما از جفت جنین گرفته می شود .

سن حاملگی مناسب جهت نمونه گیری از جفت جنین 

مناسب ترین سن نمونه گیری  از جفت جنین هفته 10 الی 12 بارداری می باشد. نمونه گیری در سن حاملگی كمتر از 10 هفته توصیه نمی شود زیرا احتمال خطر سقط بیشتر می شود .


روش انجام نمونه گیری از جفت جنین

نمونه گیری از جفت جنین از طریق سطح پوست شكم انجام می شود. ابتدا به كمك سونوگرافی ضربان قلب جنین بررسی شده و سپس موقعیت جفت و ضخامت آن تعیین می گردد و تحت هدایت سونوگرافی سوزن مخصوص نمونه گیری وارد جفت شده و نمونه گیری انجام می شود.

نمونه گیری بدون بیهوشی و صرفا با بی حسی موضعی انجام می شود. بی حسی موضعی دردی شبیه به تزریق آمپول عضلانی داشته و براحتی قابل تحمل می باشد .

 

Visits: 85

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *